Kuvataidekoulun yleinen oppimäärä ja opetussuunnitelma
Varhaisiän kuvataidekasvatus 5 – 6-vuotiaille
Yleisen oppimäärän opintoja edeltää 5-6 vuotiaille lapsille tarkoitettu varhaisiän kuvataidekasvatus. Opetus järjestetään ikäkausittain muodostetuissa ryhmissä, opetuksen laskennallinen laajuus on 50 tuntia vuodessa, yhteensä 100 tuntia. Lähtökohtana ovat 4-5 -vuotiaiden lasten elinympäristön visuaaliset ilmiöt, joita lähestytään opetuksessa leikinomaisin keinoin rohkaisten lasta ilmaisemaan ja pohtimaan havaintojaan ja tulkintojaan nähdystä, kuullusta, koetusta ja kuvitellusta.
Oppilaan aktiivisuutta ja moniaistista suhdetta maailmaan vahvistetaan tutkivien ja monipuolisten työskentelytapojen kautta. Opetus kannustaa iloitsemaan omasta ja toisten työstä sekä toimimaan ryhmässä muut huomioiden. Monipuolisella työskentelyllä kehitetään sekä motorisia taitoja että pitkäjänteisyyttä, joita taiteen tekemisessä tarvitaan.
Yhteiset opinnot 7 – 12-vuotiaille
Kuvataiteen yhteisten opintojen tarkoituksena on taiteenalan perustaitojen hankkiminen. Opintojen tavoitteena on rohkaista ja tukea oppilaan kuvallista ilmaisua, omakohtaisen taidesuhteen muotoutumista sekä identiteetin rakentumista. Yhteiset opinnot sisältävät kolme 100 tunnin laajuista opintokokonaisuutta, jotka kukin kestävät kaksi vuotta.
-
- Omat kuvat 1 ja 2
- Taiteen maailmat 1 ja 2
- Visuaalinen ympäristö 1 ja 2
Teemaopinnot 13 – 18-vuotiaille
Teemaopintojen arvioinnilla tuetaan oppilasta yhteisissä opinnoissa hankkimiensa taitojen laajentamisessa. Jatkuvalla arvioinnilla ja muulla palautteella kehitetään oppilaan kuvataiteellista ajattelua, kuvailmaisua, tietoja ja vaikuttamismahdollisuuksia. Teemaopinnot sisältävät neljä 50 tunnin laajuista opintokokonaisuutta jotka kukin kestävät yhden vuoden.
- Kuvan kieli ja taiteen ilmaisukeinot
- Omat kuvat
- Taiteen maailmat
- Visuaalinen ympäristö
Kuvataidekoulun opetussuunnitelma
Saarijärven Kansalaisopiston kuvataidekoulun opettajat ja muu henkilökunta ovat laatineet kuvataidekoulun kuvataiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän opetussuunnitelman. Sen laadinnassa on huomioitu niin oppilaiden yksilölliset tarpeet ja valmiudet kuin eri ikäluokkien kehitysvaiheet, kuvataiteen traditio, paikallisen kulttuurin omaleimaisuus, opiskelijoiden jatko-opintojen vaatimukset sekä oppilaitoksen ja sen toimintaympäristön toiminnallisuus. Opetussuunnitelman on hyväksynyt 22.5.2018 sivistyslautakunta.