Uimahalli-kuntokeskus Aarresaaren asiakaspalveluaikojen muutos ja uusi kulunvalvontajärjestelmän käyttöönotto
Aarresaaren uudet asiakaspalveluajat ja kulunvalvonta ovat olleet sunnuntaina 6.10. täysimääräisesti käytössä neljä viikkoa. Asiakaspalvelu on avoinna maanantaisin klo 14-19.30 sekä tiistaina ja keskiviikkona klo 9-17 välisenä aikana. Muina aikoina asiakaspalvelu on suljettu ja palveluiden käyttö tapahtuu A-oven (pääovi) ja B-oven (takaovi) itsepalvelupisteiden kautta.
Asiakkaille järjestetään opastusta laitteiden käyttöön asiakaspalveluaikoina ja lisäksi to-pe klo 15-19 sekä la klo 12-16 viikolle 43 saakka. Opastusta jatketaan joulukuun loppuun saakka. Loppuvuoden opastusten aikatauluista tiedotetaan myöhemmin.
Syyslomaviikolla asiakaspalvelu on avoinna joka päivä, joten on hyvä aika käydä päivittää asiakastietoja tai hankkia käyntejä. Käyntejä voi ostaa asiakaspalveluaikana kassalta, verkkokaupasta tai OnTheMove apillä.
Kuntosalin palveluihin kuljetaan B-oven kautta Aarresaarikortilla, PIN-koodeilla tai apilla. A-ovella on näiden lisäksi kosketusnäyttö, jolla valitaan haluttu käynti. Kosketusnäyttöä tarvitaan A-ovella, koska oven kautta päästään kulkemaan kaikkiin Aarresaaren palveluihin.
Aarresaaren asiakaspalveluaikojen vähentäminen ja uuteen järjestelmään siirtyminen on ollut haastavaa. Olemme kiitollisia kaikista asiakaspalautteista, joiden avulla on päästy ratkomaan ongelmakohtia, joita korjataan palveluntuottajan kanssa viikoittain. Pahoittelemme teknisistä ongelmista asiakkaille aiheutunutta harmia. Vahinkoleimauksista johtuvat käynnit palautetaan asiakkaille.
Julkaisemme tiedotteessa myös Sampo-lehteen lähetetyt vastaukset, joissa kerrotaan eteen tulleista haasteista laajemmin. (lähde: Sampolehti 3.10.24)
- Ongelmat ovat koskeneet sitä, että sovelluksessa menee useita maksuja kerralla, ovet eivät avaudu ja sisään voi päästä maksamatta käynnistä mitään. Mitä näille ongelmille voi tehdä?
Käyttöjärjestelmän leimausaika asennettiin aluksi lyhyeksi, joka palveli samalla muun muassa Aarresaarikortilla liikkuvia. Tämä mahdollisti muille käyttäjille vahinkoleimaukset, josta on tullut palautetta. Toiminnallisuutta on muutettu ja viivettä pidennetty, joten useita peräkkäisiä leimauksia samaan palveluun ei voi tehdä niin herkästi. Poikkeuksena ovat jumpat, joissa viive on lyhyempi käyttötarkoituksen vuoksi. Asiakkaille palautetaan vahinkoleimaukset asiakaspalvelun aukioloaikoina.
Osittain vahinkoleimauksia aiheutti myös a-oven kosketusnäytön toiminta, jonka tekstejä ja toimintaa on nyt muutettu. Lisäksi a-oven musta pin-lukija muutetaan siten, että siitä kuulu ääni, kun koodi on syötetty onnistuneesti. Takaoven lukijassa on jo ääniominaisuus, joka tukee käyttäjää.
Oven avauksessa kyynärkytkimen painamisen kanssa oli haasteita, joten kyynärkytkin on ohitettu ja ovi avautuu nyt Aarresaarikortilla tai pin-koodilla suoraan mustalla lukijalla. Kyynärkytkin poistetaan myöhemmin kokonaan.
OnTheMove-sovelluksessa on ollut jonkun verran haasteita ja ovi ei ole aina avautunut. Tunnistettuja ongelmia ovat olleet muun muassa joidenkin pankkien yhteydet. Lisäksi sovellusta käytettäessä tulee olla sijaintitieto päällä. Käyttöjärjestelmän toimivuutta seurataan päivittäin, jolloin tunnistetaan ja voidaan ratkoa eteen tulleet ongelmat.
Käyttöjärjestelmän toiminnollisuuksia on tarkennettu ja ovi ei avaudu, jos palvelu ei ole auki. A-oven kautta ei pääse kuntosalille esimerkiksi maanantaisin kello 7–14, koska uimahallilla on huoltotyöt ja kulku on silloin b-oven kautta. Kortit ja koodit toimivat vain palveluiden aukioloaikoina, ei muulloin. Apin osalta toiminnallisuutta ollaan parantamassa Enkoran kanssa.
Asiakkaita on saattanut mennä sisään samalla oven avauksella ilman maksua. Väärinkäytökset ovat aina mahdollisia, mutta toiminta perustuu luottamukseen ja uskomme asiakkaiden leimaavan jatkossa, kun he saavat tukea ja kokemusta laitteiden käytöstä. Teemme pistotarkastuksia, jolla tunnistetaan mahdollisia väärinkäytöksi.
- Ollaanko kulunvalvontajärjestelmää uusimassa havaittujen ongelmien vuoksi?
Uusi järjestelmä on ollut käytössä täysimääräisesti kolme viikkoa. Kehitystyötä tehdään päivittäin. Järjestelmää parannetaan havaintojen ja tulleiden palautteiden perusteella jatkuvasti. Tässä vaiheessa ei ole tarkoituksenmukaista vaihtaa järjestelmää vaan parantaa sen toiminnollisuuksia.
- Onko uuden järjestelmän käyttöönotossa huomioitu riittävästi kehitys- ja liikuntavammaiset ja muut kuntoutettavat, jotka tulevat Aarresaareen avustajiensa ja hoitajiensa kanssa kassapalveluaikojen ulkopuolella?
Yritysten ja järjestöjen kanssa on sovittu yksikkökohtaisesti heidän toivomansa tapa käyttää Aarresaarta. Mikäli sovittu toimintamalli ei osoittaudu toimivaksi, voidaan käytäntöjä yhdessä muuttaa.
Aarresaaren esteettömyyttä on parannettu ja kynnyksiin on asennettu luiskat 30.9. kaupungin toimesta. Palautteen perustella voidaan pohtia myös yksilöllisiä ratkaisuja yhdessä asiakkaiden kanssa.
- Entä ne henkilöt, joilla ei ole verkkopankkia eikä sähköpostia eikä osaamista digitaalisten laitteiden käyttämiseen?
Aarresaaressa on asiakaspalvelua maanantaisin, tiistaisin ja keskiviikkoisin. Asiakaspalveluaikoina voi tulla käyttämään palveluja entiseen tapaan. Asiakkaille järjestetään tukea laitteiden käyttöön asiakaspalveluaikoina ja laajasti myös sen ulkopuolella.
- Adressin mukaan sähköinen kulunvalvontajärjestelmä heikentää asiakasturvaa ja uimapuku- ja peflettivuokrausta, eli vaikuttaisi turvallisuuteen ja hygieniaan. Pitääkö tämä paikkansa?
Peflettirullat ovat olleet aikoinaan Aarresaaressa käytössä ja ne tullaan ottamaan uudelleen käyttöön. Uimapukuja ja pyyhkeitä on vuokrattavissa vain asiakaspalveluaikoina. Pukuhuoneiden ovissa on avaimet, joten oman pukukaapin saa siten helposti käyttöön.
- Millaista palautetta kaupunki on saanut käyttäjiltä uudesta kulunvalvontajärjestelmästä ja sovelluksen käyttämisestä?
Käyttäjiltä on saatu monenlaista palautetta sekä negatiivista että positiivista. Käyttäjien jättämät palautteet ovat olleet erittäin arvokkaita ja niitä kaikkia on hyödynnetty käyttöönotossa ja järjestelmän kehittämisessä. Uimahallin henkilökunta on ollut erittäin aktiivisia palautteiden keräämisessä.
Aarresaaren asiakaspalveluaikoja on vähennetty kaupungin taloudensopeuttamistoimenpiteenä. Taustalla on ollut ajatus siitä, että ohjaamalla asiakkaita itsenäiseen asiointiin, ei tarvitse vähentää perustoimintoja. Sähköistä asiointia otetaan laajasti käyttöön erilaisissa palveluissa.
Asiakaspalautteita voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen aarresaari@saarijarvi.fi tai soittamalla hyvinvointikoordinaattorille puh. 040 553 7989 tai palvelusihteerille puh 044 459 8298.